Hur ser ditt nuvarande kassasystem ut i den restaurang du driver? För många så handlar det dels om en lösning som man inte fungerar nämnvärt på – gästerna betalar och allt fungerar. Eller?
Det som man borde fundera på är om huruvida det nuvarande kassasystem man använder sig av verkligen är optimerat för den egna verksamheten? Svaret på den frågan är ofta nej – och det skapar också en massa bekymmer som definitivt påverkar negativt.
Målet för varje restaurangägare – oavsett om man har en finare krog eller exempelvis är mer nischad mot luncher – är att få nöjda kunder. Nöjda kunder är synonymt med återkommande sådana och det är sin tur lika med en stabil och ganska fast inkomst.
Men, hur ser det egentligen ut om gästerna tvingas vänta under en lång tid innan de får beställa, om de får vänta länge på maten och om de tvingas sitta ned och vänta in servitrisen innan de ges en möjlighet att betala sin nota? Mest troligt så har man då gäster som i framtiden väljer en annan restaurang.
Ett mobilt kassasystem tar bort flaskhalsar
Ser man saken ur detta perspektiv och ställer frågan om kassasystem så finns all anledning att ta en extra funderare kring om en uppgradering kan komma att löna sig. Med ett mobilt kassasystem kan man nämligen interagera med gästen på ett helt annat sätt. Ansvaret för beställningen kan delas mellan gäst och personal – gästen kan själv lägga in sin beställning via mobilen webbläsare och så fort den beställningen är klar så påbörjar personalen jobbet med att färdigställa den.
Nya kassasystem tar bort onödiga moment och skapar ett bättre flöde. Samma sak gäller för betalningen. Man äter klar, man tar fram mobilen, hittar sin nota, betalar och går därifrån. Det gör att man som gäst slipper vänta och just detta är något som den moderna människan uppskattar. Vi har vant oss vid flexibla, snabba lösningar och vid att ta saker och ting på uppstuds. Att det numera finns kassasystem för restauranger som ger oss den möjligheten är ytterst uppskattat. Ingen gillar att vänta, eller hur?